Isnin, 22 Februari 2010

Format Mudah bahagian C (Kertas 2)


Jika anda masih belum menguasai bahagian C, sila gunakan cara mudah sebagai langkah menulis nilai dan pengajaran untuk bahagian C (Kertas 2).


Format 1


Antara nilai-nilai dan pengajaran yang boleh kita contohi ialah sikap .............sikap 1.........( rajin )atau..............(tekun)berusaha supaya kita........................................ contohnya...................................... Selain itu, kita perlu mengamalkan sikap .....................sikap 2....................... agar kita menjadi.................................................................. seperti............................................. Di samping itu sikap.......................sikap 3...............patut kita contohi kerana ia.............................................. umpamanya............................... . Seterusnya, sikap ...... sikap 4..... harus kita teladani agar mendidik kita menjadi.................seperti.................. Akhirnya, sikap ......sikap 5..... wajar kita ikuti agar...............................contohnya........................ Nilai-nilai dan pengajaran-pengajaran ini patut kita amalkan agar menjadikan kita seorang yang baik dan berhemah tinggi.


Peringatan : Bagi setiap nilai, cari persamaan nilai yang telah anda cari untuk dituliskan dalam bahagian C, contohnya :
1. rajin dan tekun berusaha.
2.berbudi bahasa atau bersopan santun,
3. menolong dan membantu.
4. bertanggungjawab dan perihatin,
5. belas kasihan dan bersimpati.
6. patriotisma atau semangat cintakan negara.
7. bekerjasama atau saling membantu.
8. menghormati atau menyanjung.
9. berdikari atau tidak bergantung kepada orang lain.
10. berazam,bertekad atau bercita-cita.
dan lain-lain lagi........................
Pastikan untuk contoh, berdasarkan dalam petikan!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan