Selasa, 23 Februari 2010

HASIL KERJA PELAJAR

KARANGAN INI DITULIS OLEH PElAJAR 6B TAHUN (2001)


Kepentingan Disiplin


Disiplin selalu disebut-sebut di kalangan murid serta guru. Apakah disiplin itu? Secara umumnya disiplin dipanggil latihan pemikiran dan kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri tetapi di sekolah disiplin bermaksud kepatuhan kepada peraturan-peraturan yang telah ditetapkan.
Disiplin wujud di kalangan pelajar untuk melatih mereka mematuhi peraturan yang telah pun ditetapkan oleh pihak sekolah. Perkara buruk dapat dibendung melalui peraturan. Disebabkan itulah peraturan perlu dipatuhi dan didisiplinlah pengajar yang sesuai untuk membentuk sikap mematuhi peraturan.
Selain itu, disiplin merupakan sebuah dinding yang menghalang pelajar dengan perkara yang tidak baik bertemu.
Jadi, disiplin perlu dilatih di dalam diri pelajar.
Disiplin juga dapat membentuk sahsiah murid. Sahsiah diri penting untuk membentuk tingkah laku yangt baik. Contoh sahsiah diri yang baik ialah menghormati guru-guru dan murid-murid yang lebih tua.
Nama baik sekolah juga dapat dijaga melalui disiplin. Tingkah laku murid penting demi nama baik sekolah bukanya tingkah laku guru. Seperti kata guru-guru, “ Disiplin murid mencerminkan peribadi sekolah,”.
Disiplin memang tidak dinafikan sebagai perkara yangf amat penting. Jadi, pentinglah disiplin dipupuk bukan sekadar di dalam diri para pelajar malah di dalam diri para guru.



Di karang oleh:
Adila Azyan
6 bestari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan