Khamis, 25 Februari 2010

Kata Seru

Kata seru digunakan untuk menggambarkan perasaan seseorang seperti situasi gembira, sedih, sakit , hairan, marah, terkejut, bangga dan lain-lain lagi
Contoh-contoh kata seru: Aduh, Cis, Amboi, Cis,Nyah,Ceh, Eh, Oh, Wah, Wahai, Aduh, Aduhai, Nah, Hai, Ah, Hai dan Syabas.
Penggunaan Kata Seru: Hendaklah diletakkan tanda koma (,) selepas kata seru dan tanda seru (!) di hujung ayat.
Contoh: Nah, ambil duit ini!

Latihan : Pilih kata seru yang bersesuaian berdasarkan konteks ayat yang diberi.
1. ........................................... , rupa-rupanya dialah yang membongkar rahsia itu!
2. ....................................... , cantiknya baju yang dipakai oleh Zahra!
3. ..................................... , malang sungguh nasibku! Sudahlah kakiku luka, habis semua barang berharga dilarikan peragut.
4. ................................ , menyesal aku menolongnya! senyum pun tidak inikan pula hendak mengucapkan terima kasih kepadaku.
5. ............................ , sudah berminggu aku menunggu panggilan telefon daripada kamu! Baru hari ini kamu menelefon aku.
6. ................................. , bukan ke semalam kamu dah siap membuat lukisan itu! Kenapa nama kamu dipanggil oleh cikgu hari ini?
7. ....................... , sudah dua kali aku masuk tandas kerana sakit perut! Tapi ia masih memulas-mulas.
8. .................... , malas aku nak ke kedai! biarlah ibuku marah pun aku tak peduli.
9. ..................... , berani kamu menghina nama ibuku!
10. ........................ , kamu telah berjaya mendapat 5 A!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan